15 januari 2011

Vargjakt

Idag startade vargjakten. Undrar om det blir som i fjol? Redan första dagen hade man skjutit hela tilldelad kvot, 26-27 vargar tror jag att det var.

Man kan ha många åsikter om jakten. Men en sak som jag blev väldigt förvånad över för ett år sedan, var att det gick så snabbt att leta upp och ta ihjäl alla gråben. Man har ju alltid hört att vargar behöver man inte vara rädd för. Ute i skogen känner de vittringen av människor på kilometers håll, och då flyttar de på sig till för dem säkrare ställen. Och eftersom vargarna är så få, och rör sig på så stora markområden, så trodde jag i min enfald att om man lyckades leta upp och skjuta en enda varg skulle detta vara en bedrift. Men de jägare som lyckades komma så nära att de kunde skjuta djuren måste ha luktat annorlunda, eller inte ha lämnat något luktspår efter sig. För att pricka en springande varg på en kilometers håll skulle inte ens Robin Hood ha klarat av.

Eller är det så att vargarna är fler än vad myndigheterna uppger. Eller är vargen inte så skygg som man säger.

En anledning till att det gick så snabbt förra gången sägs vara att jägarna var så många. Men många jägare i skogen borde skrämma iväg vargarna ännu mer.

Men det som jag mest förundras över är polariseringen i vargfrågan. Antingen vill man utrota alla vargar. Eller så tycker man att jakt på vargar är en styggelse och att man istället borde inplantera fler vargar i Sverige. Det finns inga mellanlägen.

De som bor i "vargområden" tillhör oftast den första gruppen.

Inga kommentarer: