8 november 2011

Halloween

Halloween är ett amerikanskt påfund, med irländska/skotska rötter. I USA är det den 31 oktober som man firar denna dag. För tjugo år sedan tyckte vi i Sverige att det var en kul idé. Så då införde vi (framförallt detaljhandeln) denna nya tradition. Men på något sätt blev det en sammanblandning med Allhelgonahelgen.

I alla fall fick ungarna en dag till, förutom Skärtorsdagen, då man kunde gå runt bland grannarna och tigga godis. Men tiggandet inskränkte sig inte bara till den 31 oktober, utan det blev varje kväll, från 31 oktober till Alla Helgons Afton. Och beroende på hur dagarna låg i almanackan kunde det bli upptill 4-5 tiggeridagar.

Eftersom det inte hunnit bli någon ordning på Halloween-traditionen kommer jag nästa år att införa ett nytt moment i firandet. Jag kommer att gå runt bland grannarna med ett glas, knacka på och när grannen öppnar dörren ska jag säga: ”Hallå! Vin!”

Vi svenskar är ju alltid snabba, att utan närmare eftertanke, anamma andra kulturers helger och sedan försvenska dem lite. Därför är jag säker på att denna min nya tradition kommer att bli väldigt populär.

Inga kommentarer: