28 mars 2011

Tågkaoset i vintras.

Alla är väl överens om att SJ inte klarade sitt uppdrag i vintras. De många förseningarna, inställda tågen och incidenterna är ett tydligt tecken på att något inte står rätt till i deras organisation. Om man sen lägger till de stora bristerna i information till resenärerna, och även till de egna anställda, gör saken än värre.

Men hur ska man då göra för att komma till rätta med alla problem? Jag hörde ett inslag på nyheterna i radio. Läs artikeln eller lyssna på inslaget själv:


Utdrag ur artikeln: "De har också visst datastöd, via bildskärmar kan de följa trafiken och de kan givetvis styra tekniken längs banorna, till exempel ge order till ställverken, som styr växlar och signaler. Men den övergripande omplaneringen stannar trafikplanerarens huvud.

Det finns sedan länge en tidtabell i form av en pappersgraf som trafikledaren har framför sig i trafikledningscentralen. Där ser man hur tågen ska gå enligt ursprunglig plan och man kan med papper och penna klura ut nya tågmöten, om det till exempel är enkelspår."

Papper, penna, suddgummi och ”kom-i-håg” i all ära, men kan inte någon upplysa dem om att det som de kallar "datastöd" kanske inte är vad övriga världen lägger i begreppet? En enkel PC hade kunnat vara något att börja med.

Inga kommentarer: