7 mars 2011

Bensinskatt och andra skatter

Mycket av våra skattepengar går åt till kostnader för skatte- och avgiftsöverföringar mellan banker å ena sidan och arbetstagare, arbetsgivare, stat, kommun, butiker, myndigheter osv å andra. Och när det gäller hårdbeskattade varor kan det bli många transaktioner.

Bensin är en sådan hårdbeskattad produkt. T ex om jag ska köpa 50 liter bensin, så betalar jag 700 kr till bensinmacken. Bensinmacken får behålla 280 kr medan moms, energiskatter och andra pålagor på sammanlagt 420 kr ska betalas in till staten.

För att jag ska kunna betala bensinen på 700 kr, och om jag är en vanlig löntagare, kostar det min arbetsgivare 1 000 kr, eftersom denne måste betala in min källskatt på 300 kr till staten.

Dessutom måste arbetsgivaren betala in sammanlagt 400 kr i olika sociala avgifter. Alltså arbetsgivarens sammanlagda utgifter, för att jag ska få 700 kronor netto, är 1 400 kronor.

Det hade varit enklare att jag tankade 50 liter bensin, och att min arbetsgivare betalade dels 280 kr till macken och dels 1 120 kr till staten.

Två transaktioner istället för 10-12 st. Slutresultatet är ju detsamma.

Inga kommentarer: