23 mars 2011

Religioner, sammanfattning

Fortsatt fördjupning i ämnet religioner.

Då två föregående inläggen beskriver, med två streck, min syn på religioner. Ett horisontellt streck som visar hur utvecklad olika religioner är. Och ett vertikalt streck som beskriver graden av religiositet hos olika människogrupper.

Om vi slår samman dessa två streck till ett ”plus” (jag vill inte använda ordet ”kors” i detta sammanhang) får vi följande graf, som visar min syn på området ”religioner”:



Med detta ”plus” kan man lätt sortera in de olika religionsanhängarna. En islamistisk självmordsbombare är alltså mitt på/högst upp, dvs väldigt religiös men i en medioker religion. En buddhistisk munk är längst till höger/högst upp. En medicinman i Borneos djungler är längst till vänster/högst upp. En svensk präst kan mycket väl hamna mitt på/mitt på. Och som sagts tidigare, Medelsvensson som är mitt på/längre ner. Osv.

Inga kommentarer: