9 mars 2011

Debatt 50-tal

För sextio år sedan rasade en hätsk debatt om vi skulle lämna vänstertrafiken för att i stället köra till höger.

På Karl XII:s tid hade vi i Sverige högertrafik, men 1734 bestämdes att vi skulle hålla till vänster. Finland, som var en del av Sverige till 1809 hade följaktligen också vänstertrafik. När Ryssland tog över Finland 1809 fortsatte man ändå att köra till vänster. Det gjorde man ända fram till 1858 då man övergick till högertrafik. Men i Sverige, fortsatte vi att köra till vänster.

Redan på 1920-talet fördes på högsta politiska nivå en diskussion om att även Sverige borde gå över till högertrafik, en anpassning till våra grannländer. Med jämna mellanrum kom förslag om att nu var det dags att gå över till högertrafik. Men inget hände.

Biltillverkarna satte från början ratten till vänster, som det är i länder med högertrafik, eftersom man var övertygad om att högertrafik snart skulle vara en realitet i Sverige. Men det dröjde. Just ratten till vänster blev det stora argumentet för högertrafikförespråkarna. Ökad trafiksäkerhet var det övergripande skälet till att gå över till högertrafik. En effekt av omläggningen skulle bli att omkörningar blev mer säkra eftersom föraren fick bättre sikt ut mot den mötande trafiken. Ratten på person- och lastbilar i Sverige satt ju på vänster sida.
Argumenten mot en omläggning var t ex att det inte gick att säga att vägtrafiken i Sverige skulle vara farligare än i länder med högertrafik. Ett annat argument emot var att utländska förares ovana vid vänstertrafik endast motsvarade några promille av trafikolyckorna. Ett tredje argument var att det inte gick att avgöra om högertrafik i sig var mer trafiksäkert än vänstertrafik. Men det största mot-argumentet var nog ändå att det skulle bli alldeles för dyrt.
Att omläggningsförespråkarna snackade om trafiksäkerhet vid omkörningar, eller att vi borde anpassa oss till våra grannländer som hade högertrafik, var inte tillräckligt visade det sig i folkomröstningen som hölls 1955. Högertrafikanhängarna fick bara 15 % av rösterna. Vänstersupportrarna vann med förkrossande 83 %. Det var framförallt Socialdemokraterna och Bondeförbundet som ville ha kvar vänstertrafiken.

Valresultatet gjorde det politiskt omöjligt att göra en omläggning. Inte förrän 1963 tog riksdagen beslut om att införa högertrafik, vilket gjordes 1967, trots krav om ny folkomröstning.

Debatten som hade avslutats efter folkomröstningen 1955 blossade upp igen. Men i riksdagen vann högertrafikalternativet stort efter att Socialdemokraterna hade bytt sida.

Är det någon idag som fortfarande tycker att vi borde ha vänstertrafik?

1 kommentar:

Anonym sa...

Några synpunkter: Karl XII gav av någon anledning order om högertrafik. Ingen tycks veta varför eftersom vänstertrafik var norm i civiliserade trakter på den tiden. Man kan även fråga sig hur det var med efterlevnaden. Vänsterstyrda bilar var standard i USA på 1920-talet, medan flertalet europeiska fortfarande var högerstyrda. Svenskarna köpte mest USA-bilar, amerikanerna var redan då urusla på marknadsanpassning och så blev vänsterstyrning norm i Sverige, dumt nog. På frågan om man borde ha behållit vänstertrafiken är svaret självklart ”ja”. Vänstertrafik är nämligen naturligt, utom kanske för en del vänsterhänta personer. Exempelvis är frontalkrockar inte lika vanliga i vänsterländer med utvecklad trafikdisciplin. Följaktligen skulle säkert trafiken ha blivit ännu säkrare i Sverige med bibehållen vänstertrafik, samma informationskampanj, övervakning etc som sattes in hösten 1967 – samt att man hade puffat mera för att folk skulle köpa högerstyrda bilar.