3 januari 2012

Österbotten. En skånings betraktelse.

I Kronoby, en kommun i Österbotten i Finland, ger man ut en lokal tidskrift riktad till invånarna i en kommundel som heter Terjärv. Och till alla andra som har anknytning till denna bygd. Namnet på tidsskriften är "Tärjär - best i väädä" (Terjärv - bäst i världen) och lokala förmågor fyller publikationens innehåll.

Någon gång i somras träffade jag delar av tidskriftens redaktion, som jag genom min fru är släkt med. De ville att jag som utomstående skulle skriva en artikel om min syn på Österbotten i allmänhet och på Terjärv i synnerhet.

Sagt och gjort. Jag skrev en artikel med rubriken "Österbotten. En skånings betraktelse", och i dagarna har tidskriften kommit ut. Jag tänker här återge min artikel, men eftersom den är rätt så lång kommer jag stycka den i flera inlägg, med början i morgon.

(fortsättning följer ...)

Inga kommentarer: