14 januari 2012

Gallerians P-garage

Jag har alltid tyckt att det känts relativt tryggt att parkera i parkeringsgarage. I de flesta garage finns det en skylt om kameraövervakning, och det bör hålla alla tjuvar borta. Trodde jag i min enfald.

Några dagar före jul parkerade jag Gallerians garage i Stockholm. Körde in i på en markerad plats och slog av motorn. Eftersom jag lyssnade på ett nyhetsinslag på radion satt jag kvar en stund i bilen. Plötsligt dök det upp sex färgade killar, i ganska slitna kläder. De gick och tittade in i bil efter bil. Letade de efter synliga julklappar, månntro?

När de kom ganska nära min bil öppnade jag bildörren och gick ut, och två av killarna försvann snabbt in i hisshuset och tog en av hissarna upp. Två andra försvann åt vänster och resterande två åt höger.

Jag satte mig i min bil igen och såg efter så att det inte fanns något stöldbegärligt synligt. Kollade handskfacket och andra fack i bilen. Finns inget att stjäla, konstaterade jag och skulle precis gå ut när de fyra som försvunnit ut i garaget någonstans kom tillbaka och återtog sitt tittande in i bilarna.

Så, jag gick ut ur bilen en gång till, med följd att två av killarna snabbt försvann in i en av hissarna och de två andra försvann återigen in i något hörn av garaget.

Jag låste bilen och tog en av hissarna upp. När jag kom upp till Gallerian tänkte jag ”Nä, va f-n håller på att hända. Måste larma personalen”. Så jag åkte ner igen och när jag kom ner till garageplanet såg jag ryggarna på de fyra killarna som tidigare hade tagit hissen upp. Och de gick som tidigare från bil till bil.

Jag letade upp vaktlokalen, som fanns i ett avlägset hörn av garaget. Där inne satt en vakt och slötittade på ett dussintal TV-skärmar. Jag knackade på fönstret och han kom och öppnade.

”Ja, du har väl redan sett dem, men jag tänkte att jag måste larma. Det är ju uppenbart att de tänker göra inbrott i bilarna.” Svaret blev något förvånande: ”Vilka?” ”Men du har ju hur många TV-skärmar som helst, de måste ju ha dykt upp på någon av dem.” ”De kan ha tagit hissen ner till garaget och då ser jag dem inte”, sa vakten. ”Vi videoövervakar bara in- och utfarter. Vi har inte tillstånd att TV-övervaka själva garaget. Det finns inget parkeringsgarage här i Stockholm som har kameratillstånd för själva garaget.”

”Men det står ju på skyltar vid infarten att garaget är TV-övervakat.” ”Ja, in- och utfarter. Men vi har en väktare som kommer och kör runt i garaget några gånger varje dygn. Och sen ska jag själv gå en runda i garaget då och då.” ”Då ska du nog ta en runda nu” sa jag och gick därifrån.

Snacka om övervakning. Det är ju så gott som helt fritt fram för tjuvarna. Inte konstigt att det sker så många inbrott i garagen.

Jag letade lite på nätet och hittade en artikel från BRÅ, Brottsförebyggande Rådet: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=67&module_instance=12 .

Så här står det bl.a.:
”Många gånger tycks kameraövervakning också fungera bäst om den kompletteras med andra åtgärder. I boendegaraget utökades exempelvis vaktronderingen i samband med att kameraövervakning infördes vilket troligen bidrog till den kraftigt minskade brottsligheten. För god bild-kvalitet krävs ofta också förstärkt belysning liksom röjning av växtlighet utomhus. Ett allmänt parkeringsgarage i en stadskärna, som ingick i brå:s studie, var betydligt mer oöverskådligt än boendegaraget. Även andra förhållanden, som att antalet in- och utgångar och användare av garaget var betydligt fler, kan ha bidragit till att de anmälda brotten inte minskade i det allmänna garaget.”

Med andra ord, de som har till uppgift att förebygga brott tror inte på kameraövervakning. Och BRÅ:s åsikter är kungsord för våra myndigheter. Men det är inte första gången som BRÅ:s åsikter går tvärs mot vad medborgarna tycker.

Var nånstans gick det snett? Varför tänker vi svenskar på ett annat sätt än övriga Europa? Varför kan vi inte lära av andra länder hur de gör för att förebygga brott? I andra länder ser man TV-övervakning som trygghet för de laglydiga medborgarna, och som ett bra störningsmoment för brottslingarna. Dessutom finns det ju inga bättre bevis när ett brott har begåtts än när hela brottet har filmats.

Om man ska vara konsekvent med den svenska officiella inställningen till kameraövervakning så borde också civila poliser vara förbjudna.

Inga kommentarer: