4 januari 2012

Österbotten. En skånings betraktelse. Del I

(... fortsättning)

Österbotten.  En skånings betraktelse.


Redaktionen för den här publikationen har bett mig skriva ner mina tankar och intryck om Österbotten i allmänhet och Terjärv/Högnabba i synnerhet.

Vem är då ”jag”? Jo, jag är en skåning, född och uppväxt i Helsingborg. Efter några år i Lund, och en kort tid i Malmö, flyttade jag som 28-åring till Stockholm. Där träffade jag Marita. Och efter ett par år hade vi gift oss. Maritas och min första semestervecka tillsammans gick till Högnabba i Österbotten, Maritas födelse- och uppväxtby. Därefter har jag under snart 35 år årligen, och ibland flera gånger per år, besökt Högnabba och övriga Österbotten. Om man räknar alla dagar har det nog sammanlagt blivit nästan ett helt år som jag tillbringat i Österbotten.

Självklart är det mycket i Österbotten som jag har tyckt varit annorlunda, jämfört med vad jag varit van vid. Vetenskapen säger att det är ens uppväxt som präglar resten av ens liv, vad gäller värderingar och åsikter om omvärlden. Och jag måste hålla med. Det finns mycket t ex i Stockholm som jag aldrig vänjer mig med. Det handlar inte om vad som är rätt eller fel, utan enbart om de uppfattningar som jag har med mig från min uppväxt i Skåne.

(fortsättning följer ...)

Inga kommentarer: