6 januari 2012

Österbotten. En skånings betraktelse. Del III

(... fortsättning)

Men något som jag aldrig vänjer mig vid är förekomsten av myggor och bromsar. Visst fanns det mygg i Skåne också, men de var betydligt mindre och förekom bara på ett fåtal lokala platser. Om jag ville se mygg fick jag åka till ett kärrområde eller liknande. Här i Österbotten däremot finns det antingen mycket mygg, eller väldigt mycket mygg. Och här är det myggen som letar upp mig. Eftersom mitt blod inte har fått något motgift för myggen kan fem-sex myggstick förstöra en hel semester för mig.

Och så finns det som sagt bromsar. Innan jag kom till Högnabba hade jag sett kanske bara 5-10 bromsar i mitt liv. Men här är bromsar betydligt vanligare än t ex getingar (eller vispingar som det heter på skånska) som var min uppväxts sommarplåga. Ett bromsbett är lika jobbigt för mig som 5-6 myggbett.

(fortsättning följer ...)

Inga kommentarer: