9 december 2010

Den svenska skolan

I förrgår delades Svenska Dagbladets Bragdguld ut. Det gick till stafettlaget i skidor från OS i Vancouver. Att utse årets pristagare var extra svårt eftersom vi har så många världsstjärnor i en mängd idrotter. Lilla Sverige är internationellt sett en framgångsrik idrottsnation. Kan det bero på att vi redan tidigt i åldrarna satsar på talangfulla idrottsungdomar och låter dem som har intresse och fallenhet gå på särkskild utbildning (t ex idrottsgymnasier)?

Sverige är också en framgångsrik nation när det gäller musik. Vi har under de senaste decennierna haft ett stort antal framgångsrika musiker som uppskattats internationellt. Inte bara ABBA och Roxette, utan många över hela det musikaliska spektret, från opera till pop. Kan det bero på att vi redan tidigt i åldrarna satsar på talangfulla musikaliska ungdomar och låter dem som har intresse och fallenhet gå på särskild utbildning (t ex musikskolor, musikgymnasier)?

Sverige är inte så framgångsrikt när det gäller teoretiska ämnen, typ läsförståelse, matematik och naturvetenskap, enligt en undersökning bland 15-åringar i 66 länder. Och det är tre länder som har försämrats sen förra mätningen för tre år sedan, varav ett var Sverige.


Bland världens rikaste länder, de 24 länder som ingår i OECD, hamnade vi totalt på undre halvan (14:e plats), mellan Ungern och Irland. De länder som hamnade i topp, inom de olika områdena samt totalt, var Finland, Sydkorea och Nya Zeeland. Kan det bero på att vi redan tidigt i åldrarna INTE satsar på talangfulla begåvningar, och inte ger dem som har intresse och fallenhet möjlighet att gå på särskild utbildning?

Nu har i och för sig Alliansen öppnat upp möjligheten för att starta särkskilda utbildningsmöjligheter för de elever som är begåvade i t ex språk, naturvetenskapliga ämnen och matematik. Men än har det bara varit förslag.

När Sverige för mer än fyrtio år sedan avskaffade studentexamen, och inte ersatte den med något motsvarande, började antagligen tillbakagången. Under åren har vi reformerat skolan gång på gång men ledordet har hela tiden varit ”Alla ska med”. D v s vi måste ändra skolan så att alla ska ta ”studenten”. Bort med lärlingssystem (”Tänk om våra barn blir utnyttjade på arbetsmarknaden”), bort med krav på kunskaper (”Det är mycket bättre om man kan fungera i grupp”) och bort med alla andra krav, som t ex betyg. Ja, även närvaro i skolan är mindre viktigt:

Det här med ”Alla ska med” börjar redan på dagis där alla som vill vara Lucia naturligtvis ska vara Lucia., även om det finns en tradition om hur Luciafirande ska gå till. Eller i fotbollens knattelag där det är viktigare att ”alla får samma speltid”, än att de som har fallenhet för fotboll tillåts spela det spel som heter fotboll. Och senare i skolan är det viktigare att satsa på den elev som knappt kan skriva sitt namn, och ännu mindre kan utläsa det, än att ge en begåvad elev möjlighet att förkovra sig i det ämne som eleven har fallenhet och intresse för. 

Sverige är nog det enda land i världen där man kan ”ta studenten” och vara analfabet.

Inga kommentarer: