22 december 2010

Klotter

Sverige håller på att bli nerklottrat. Överallt ser vi klotter, som för mig är ett allvarligt intrång i min personliga integritet. Jag har väldigt svårt att acceptera att vandaler förstör den miljö jag vistas i.

Vad gör då myndigheterna för att komma tillrätta med problemet? Inte mycket som jag ser det. Vissa kommuner har infört en 24-timmarsregel. Inom 24 timmar ska klottret vara borta, genom sanering eller övermålning. Men givetvis har man svårt att leva upp till målet. Andra kommuner försöker att då och då ta bort klottret, med följd att klottrarna bara får nya rena ytor de kan förstöra.

Men hur ser det ut i andra länder? Jag har noterat när jag t ex besökt Finland att man där knappt ser något klotter. Varför då? Letade på nätet efter ett svar och fann att klotter i Finland kan ge max två års fängelse OCH dessutom max 100 000 Euro i böter.

Två år i finkan och en miljon kronor i böter om man sätter sin tag någonstans. Det kanske kan vara något för Sverige att ta efter.

Inga kommentarer: