11 december 2010

Kollektivtrafik

Överhörde ett samtal mellan några ungdomar. ”Det är inte klokt, 490 kronor för ett månadskort”. Det man diskuterade var ett månadskort på Stockholms Lokaltrafik. Jag hade tänkt lägga mig i samtalet och säga: ”Håller med. Det är inte klokt – vad billigt!”

Vid varje val är det alltid någon politiker från något av bidragspartierna som för fram förslaget om gratis kollektivtrafik. Man menar naturligtvis ”kostnadsfri” kollektivtrafik. För gratis kan man inte hålla igång SL:s trafikapparat. Det kostar årligen miljarder.

Men eftersom det finns vuxna människor, som har åsikten att resande är en mänsklig rättighet, och därför inte ska kosta något, är det inte konstigt att detta får gehör i de yngre årsklasserna. Ibland kommer det gamla ”70-kortet” på tal. "Tänk vad billigt det var förr", brukar vara en vanlig kommentar till 70-talets 70-kort.

Det finns också de som tycker att de gör helt rätt när de "plankar". Det finns ett antal hemsidor och ”föreningar” som tillvaratar plankarnas intressen. Och på deras chat-sidor förs en ständig diskussion om gratisåkandet. ”Hade det varit lika billigt som på 70-kortets tid skulle jag självklart ha betalat mitt resande”, är en inte helt ovanlig kommentar bland dessa plankare.

Om man försöker se nyktert på det hela kan man göra lite fler jämförelser för att få lite perspektiv på tillvaron.

490 kronor är vad det kostar att köpa ett cigarettpaket var tredje dag. Eller köpa två stora stark på krogen i veckan.

Inflationen har ökat fem gånger sen 1975 när 70-kortet infördes. Om priset för resor skulle följt inflationen skulle ett månadskort på SL kosta 350 kronor. Ett månadskort, fullt pris, kostar 690 kronor, d v s det dubbla.

Men kostnaden för att driva SL har ökat mer än fem gånger sen 1975. Lönerna har gått upp sju gånger (nominellt). Bensinpriserna har stigit tio gånger. Och elen kostar 12 gånger mer än vad den gjorde 1975 (fortfarande nominellt).

Om man då också betänker att reallönerna idag är ungefär 50 % högre än för 35 år sedan, så är SL:s biljettpriser i dag på ungefär samma relativa nivå som priserna var när 70-kortet introducerades år 1975.

Dessutom är priserna i Stockholm väldigt låga jämfört med hur det ser ut i övriga landet. För 490 kronor kan du som student åka kollektivt i hela Stockholms län. Om du bott i Skåne hade du fått betala 750 kronor för motsvarande geografiska område. Och om du i Göteborg köpt ett månadskort för studenter hade du fått betala 1 085 kronor för att åka i region Väst.

Så jag måste hålla med ungdomarna som tyckte att det inte var klokt att det (bara) kostade 490 kronor för en student att åka med SL i en hel månad. Symb Glad.jpg

(Och om alla hade betalat vad det kostade att resa skulle biljettpriserna kunna sänkas med ca 10 %. Vi alla ärliga resenärer betalar alltså ett extra månadskort per år p.g.a. snyltarna.)


Inga kommentarer: