8 december 2010

Nollvisionen

Trafikverket har sin ”Nollvision”. Men hittills har man väl lyckats så där. Egentligen har man bara ett område som man jobbar aktivt med: ”Sänk farten!”. Allt annat verkar vara ointressant. Men som jag skrivit i tidigare inlägg kan ökad fart i vissa situationer tvärtom innebära högre trafiksäkerhet. Det exempel jag pekade på var påfart på motorväg, där bilister idag inte alltid utnyttjar accelerationssträckan. Följden blir att man ger sig in på motorvägen med alldeles för låg fart, och man bryter då trafikrytmen och förorsakar väjningar med olyckstillbud som följd.

Ett annat exempel är den bilist som befann sig på en enfilssträcka på en motortrafikled med mitträcken, då han upptäckte en ambulans med blåljus i sin backspegel. För att inte bromsa in den brådskande transporten ökade han farten, i och för sig till otillåten hastighet, till dess han kom fram till en tvåfilssträcka, och kunde släppa förbi ambulansen. En polispatrull såg framfarten, och följden blev dryga böter och förlorat körkort. Han kanske räddade ett liv, men det är helt ointressant för Trafikverkets Nollvision. ”Han körde för fort och ska därför lagföras!”

Jag vill här ge några tips till Trafikverket, om man nu menar allvar med sin Nollvision.

  1. Förbjud användning av mobiltelefon vid framförande av fordon.
Sverige är antagligen det enda land i Europa som idag tillåter användning av mobiltelefon när man kör bil. Hörde en diskussion på radion om olämpligheten i att SMS:a när man kör bil. Jag kunde tillägga att även rakning/sminkning, tidningsläsning, frukost-ätning och andra aktiviteter som tar bort uppmärksamheten från bilkörningen borde ifrågasättas. I England införde man mobilförbud efter en vetenskaplig undersökning som visade att om man pratar i mobil under körning påverkar detta uppmärksamheten i lika hög grad som om man körde berusad.

  1. Kräv vinterdäck, under vinterperioden, av trafikanterna.
Idag är det böter om en personbil inte har vinterdäck från december till mars. Men lastbilar, bussar och andra tyngre fordon får lov att köra på slitna sommardäck året om. Samma gäller för cykel. Kan förstå det där med cykel. En dåligt utrustad cykel kan ju egentligen bara skada föraren. Men att de tyngre fordonen, som med full last kan väga tiotals ton, tillåts köra med däck, där man ibland kan se väven skymta fram, är ju helt obegripligt.

  1. Lär trafikanterna hålla till höger på vägen.
Gäller framförallt på vägsträckor med två eller flera filer. Idag när det är t ex tre filer vill de flesta ligga i mittfilen av någon anledning. Varför då? Som trafikant måste man hjälpa sina medtrafikanter om de vill göra en omkörning. Men har någon blivit bötfälld för att inte hjälpa till vid en omkörning? Tror inte det.

  1.  Beslagta fordonen för dem som bryter mot vissa lagar.
Om någon kör oförsäkrat, berusat eller utan körkort borde man kunna beslagta hans/hennes bil. I synnerhet om det inte är första gången det händer.


Jag är övertygad om att det finns många fler tips som Trafikverket skulle kunna torgföra för att uppnå sin Nollvision. Men idag har man helt snöat in på ”Sänk farten!”.

Inga kommentarer: