23 december 2011

Stockholm - bilköernas huvudstad

Trafiksituationen i Stockholm måste betraktas som en ren trafikinfarkt. De tillfällen på dygnet då bilarna antingen kryper fram eller står stilla brukar ologiskt kallas för rusningstrafik. Den tid med trafikstockning som tidigare var 1,5 timme på morgonen och lika mycket på kvällen har på några år fördubblats. Tre timmar varje morgon/förmiddag och tre timmar varje eftermiddag/kväll är det stillastående eller långsamt framskridande köer på Stockholms gator.

Hur ser det ut i Nordens övriga huvudstäder? Tydligen mycket bättre: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14042383.ab .

Men vad skiljer då dessa städer från Stockholm? Jo, samtliga har ringleder. En inre, en mellan och en yttre ringled. Om man ska åka från en del av staden till en annan del använder man sig av den ringled som är smidigast för tillfället. Man tvingas inte som i Stockholm in i resp. innerstad.

Det där med ringleder har övriga Sverige upptäckt för längesedan. Se bara på E4:an mellan Stockholm och Skåne. Det är många år sedan man tvingades in i tätorterna i Södermanland, Östergötland, Småland och Skåne. Samtliga städer/tätorter passeras nu på en förbifart. Restiden har förkortats med minst 30 %. D.v.s. jag bidrar till den lilla trängsel som finns på E4:an numera betydligt mindre tid än för t.ex. 35 år sedan när jag började åka sträckan några gånger varje år. Och bensinförbrukningen har halverats, tack vare snålare bilmotorer men framförallt genom det energieffektivare körsätt som man nu har tack vare den förbättrade vägstandarden.

Men fortfarande utgör Stockholm ett undantag. Här har vi två politiska partier, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, som effektivt stoppat all utbyggnad av Stockholms vägnät. Och så länge dessa partier betraktar bilismen som lika farlig som tobak och alkohol, kommer vi att ha våra bilköer.

Nu har vi tjugo år försenat fått igång byggandet av Förbifart Stockholm, en del i byggandet av en riktig ringled. Södra länken, en annan del av ringleden, är färdigbyggd, men har redan för liten kapacitet.

Essingeleden som när den byggdes för femtio år sedan var en ringled har i takt med Stockholms utbyggnad nu blivit en innerstadsväg. Stockholm växer varje år med en befolkning lika stor som finns i en normalstor svensk stad. Och dessa människor ska trängas på samma gator och vägar som inte byggts ut på femtio år.

Tro f-n att vi har köer!

Inga kommentarer: