15 april 2011

Konsekvensanalys, koldioxid


Bilar släpper ut koldioxid. För att minska detta koldioxidutsläpp har en majoritet av politikerna i Stockholm kommit fram till att man måste minska biltrafiken. Genom att införa olika hinder (t ex biltullar, avstängda gator, enkelriktningar, hastighetsbegränsningar) och genom att på olika sätt förhindra en gatu- och vägutbyggnad har man gjort bilkörning kostsam och krånglig. Och antalet bilar har minskat vid de olika mätplatserna.

Om jag ska köra bil en mil behöver min bil 0,7 liter bensin. Detta gäller om jag kan undvika köer, bestämma min egen hastighet och köra närmaste vägen. Men så ser inte verkligheten ut i Stockholm idag. Sträckan blir kanske två kilometer längre genom olika trafikhinder. Och eftersom jag ganska troligt hamnar i en kösituation tvingas jag krypa fram i sakta mak. Resan tar antagligen minst dubbelt så lång tid p g a av alla hinder och köer, och bensinförbrukningen blir runt 1,5 liter/mil, alltså dubbelt så mycket som jämfört med en färd utan hinder. Dessutom har jag antagligen tvingats att köra en längre väg. 

Som alla kan räkna ut blir koldioxidutsläppet långt mycket mer i dagens Stockholm jämfört om man hade haft det väg- och gatusystem som verkligheten kräver.

Politikerna har lyckats minska biltrafiken, men målet var ju att minska koldioxiden.

Inga kommentarer: