16 april 2011

Konsekvensanalys, blåljus

1970 infördes blåljus på utryckningsfordon i Sverige. Tidigare hade man haft röda ljus, men eftersom stora delar av Europa hade blåa ljus ville myndigheterna anpassa sig till kontinentens regler. Detta var ju bara tre år efter högertrafikomläggningen, en annan anpassning till omvärlden.

Det man inte tänkte på var att det blå ljuset var något som Hitler tvingade på de länder som han ockuperade under andra världskriget. Tyskarna var rädda för att de ockuperade ländernas utryckningsfordon, med sina röda ljus, skulle kunna vägleda de allierades flyg. Men de kunde få använda blåa ljus, eftersom det är den färg som syns sämst.

I Sverige upptäckte man redan snart efter införandet att det blåa ljuset inte syntes, som det var tänkt. Med olika tekniska lösningar som kraftigare ljus, olika blinkningssätt osv har man försökt överbrygga den dåliga uppmärksamheten som det blåa ljuset ger.

I övriga Europa diskuteras i många länder sedan några år att återinföra de röda ljus man hade före andra världskriget. Eller en kombination av blått och rött.

Inga kommentarer: