25 april 2011

Indien som IT-nation

För att fortsätta på Indien–spåret så är det välkänt att de flesta internationella IT-företag har sin support koncentrerad till Indien. För ett decennium sedan var det Irland som var knutpunkten för IT-support. Men i takt med att datakommunikation har utvecklats till Indiens fördel, och skatteregler till Irlands nackdel, har mer och mer avancerade arbetsuppgifter flyttats från höglöneländer i Europa till låglöneparadiset Indien. Andra faktorer som gjort Indien till västvärldens ”help-desk” är t ex att Indien har engelskan ”gratis”. En annan faktor är att utbildningsnivån inte bara tål att jämföras med västvärlden, utan är i många avseende överlägsen den standard som finns i väst. En tredje faktor är också de arbetsförhållanden som tillåts i Indien vad beträffar arbetstider och ledigheter.

Men trots allt är Indien i många avseenden fortfarande ett u-land. T ex har infrastrukturen inte hängt med alla gånger. När man ser bilderna nedan, som är tagna i Indien kan man tänka: Det är hit jag ringer när jag har problem med min dator.



Inga kommentarer: