12 september 2011

Varför får man sms-a samtidigt som man kör bil?

Det finns ett begrepp som heter ”Förbuds-Sverige”. Inte utan orsak. T ex var det till nyss nästan omöjligt att köpa Treo på en söndag. Ett annat exempel är krögaren som blev straffad för att gästerna började dansa spontant vid bardisken. Att en tomtägare fick lov att bygga ett litet skjul på sin tomt, utan att få tillstånd till detta av myndigheterna, var en stor frihetsreform. Och det var inte så många år sedan som man måste ha kommunens godkännande av färgval när man skulle måla om sitt hus.

Att förbjuda dubbdäck på vissa gator är något som svensken accepterar utan protest. Och sopsortering, hemma eller på återvinningsstationer, är upphöjt till lag. Du kan råka ut för allvarliga konsekvenser om du skulle lägga uttjänta batterier i behållaren för ”Brännbart”. Och om man inte kan uppvisa en giltig bussbiljett vid en biljettkontroll kan man få ett bötesbelopp stort som en veckoinkomst.

Svensken accepterar också olika förbud som inte behöver komma från offentliga myndigheter, utan från t ex hyresvärdar och arbetsgivare. Att röka på sin egen balkong kan ställa till problem. Likaså om man använder snus på vissa jobb.  

Men sen kan det finnas regler och förordningar som inte riktigt passar in i ”Förbuds-Sverige”. Att tillverka, hantera, sälja, köpa och inneha narkotika är ett sådant område som har stora straffvärden. Men att knarka är inte straffbart. Trots att alla begriper att när sprutan är fylld med knark förutsätter det att ett antal brott redan begåtts. Ett annat område är prostitution, som är olagligt – att köpa men inte att sälja.

Inom trafiken finns det massor av förbud. Jag har redan nämnt dubbförbudet. Men att ha parkerat efter konstens alla regler, men där den betalda parkeringstiden har gått ut med fem minuter, kan en entreprenör, som köpt rättigheterna av kommunen att i eget namn agera polis, åklagare och domare, ge dig ett bötesbelopp som kan motsvara flera dagsinkomster. Och den enda instans där du kan överklaga dina böter är just det parkeringsbolag som just gett dig böter.

Bötesbeloppet för att köra moped utan hjälm är 1 500 kronor. Samma belopp för att köra över en heldragen linje i vägbanan. Att åka i baksätet på en bil utan att använda säkerhetsbälte kostar också 1 500 kronor. Om du cyklar och ditt barn sitter i barnsadel, men utan hjälm, är det böter på 500 kronor. 500 kronor kostar det dig också om du promenerar på en väg utan att använda gångbanan, om sådan finns. Och enligt lagen kan polisen ge dig 2 000 kronor i böter om du kör i 31 km/tim på en 30-väg.

Men en sak är tillåten i Sverige. Till skillnad från så gott som alla europeiska och nordamerikanska stater får man i Sverige köra bil och samtidigt fingra på sin mobiltelefon. Du kan utan problem inte bara tala i telefonen, utan även sms-a, spela spel, läsa senaste nyheterna och i övrigt göra allt man kan göra med en mobiltelefon.

Enligt en undersökning som Trygg-Hansa har gjort svarar 40 % att de brukar sms-a när man kör bil. Nästan varannan bilist du möter är alltså mer intresserad av sin mobil än hur man uppträder i trafiken. Att inte ha ett förbud mot mobilanvändning när man kör bil rimmar dåligt med Trafiksäkerhetsverkets ”Nollvision”, men framförallt när svensken genom årtionden blivit vana vid, och även accepterat, allehanda förbud och regler.
Nästan alla riksdagspartier vill förbjuda handhållna mobiler i bilen, men Moderaterna stretar emot. Man menar att det redan finns lagar om vårdslöshet i trafiken. Ett helt obegripligt resonemang enligt mitt sätt att se, och vad jag tror de flesta svenskar egentligen tycker. I så fall behöver man inga hastighetsbegränsningar eller heldragna linjer i vägbanan heller.
Svensken är så van vid förbud att ytterligare ett gör varken från eller till. Ett förbud skulle däremot ge mobilanvändarna en vink om att det inte är OK att framföra sin bil vårdslöst, som man gör om mobilen upptar den uppmärksamhet som man borde lägga på den trafiksituation man befinner sig i. 

Inga kommentarer: