25 september 2011

OCR-nummer

Nu är det dags att fixa månadens räkningar. Och det görs ju numera med bank-på-Internet. De flesta kan nog hålla med mig om att det är ett ganska smidigt, och billigt, sätt att betala sina räkningar på. Och det hade varit mycket smidigare om man hade sluppit knappa in den identifikation som krävs för att betalningsmottagaren ska kunna placera inbetalningen, dvs. det förhatliga OCR-numret. Vissa företag har upptill tjugo siffror som man tvingas slå in för att det ska kunna ta emot betalningen.

Men hur många siffror krävs för att man ska kunna identifiera en betalning? Om vi tänker oss ett företag som har alla svenskar som kunder dvs. nio miljoner. Och alla dessa nio miljoner skickar två betalningar i veckan till företaget, dvs. runt 100 betalningar per år från varje svensk. Sammanlagt blir det 900 000 000 betalningar per år. Om vi sedan lägger till en kontrollsiffra för att stoppa felregistrering redan vid källan kommer vi upp till tio siffror. Men varför använder företag dubbelt så många OCR-siffror när redan hälften är mer än tillräckligt. Jo, för trettio år sedan när företag inte hade så stor egen datakraft konkurrerade Post- och Bankgirot med varandra att ge den bästa kundservicen. Och en sådan serviceåtgärd var att, i jättestora datalistor, ge företagen statistik över inbetalningar. Det kunde vara uppdelning av kunderna i storlek, regiontillhörighet, produktval, frekvens osv. Och eftersom inbetalningsblanketterna lästes maskinellt hos både Post- och Bankgirot, var det inget extra besvär, eller innebar någon större merkostnad, att ta fram denna statistik. Men sådan statistik tas numera fram av företagen själv i egna administrativa system. Man behöver inte längre de servicebyråtjänster som Post- och Bankgirot levererade för trettio år sedan. Trots att de långa OCR-numren inte längre behövs har de flesta företagen inte anpassat sig till den nya tiden. Det finns bra exempel på företag som förstått att det är ganska jobbigt för oss privatpersoner att knappa in en massa siffror, när det inte behövs. Handelsbanken är ett sådant företag. Det finns säkert fler företag, som jag just nu inte kommer på, som bara kräver max tio siffror för att kunna identifiera betalningen. Heder åt dessa. Och ett stort BU till alla andra företag som av lathet eller andra skäl inte vill underlätta för oss kunder att smidigt betala våra räkningar.

Inga kommentarer: