30 juni 2011

Noterat på Bilprovningen

Besökte en av Bilprovningens anläggningar i västra Stockholm häromdagen. Efter ankomstregistrering körde jag in min bil till parkeringsplatsen för att invänta min tur. Eftersom det var 30 grader varmt gick jag ur bilen ganska omedelbart. Detsamma hade övriga fjorton väntande bilister gjort. Där stod vi alltså, femton bilförare, i solgasset och väntade på att vårt registreringsnummer skulle lysa upp på anslagstavlorna.

När jag stod där hade jag tid att kolla runt omkring mig. Jag noterade då följande:

  1. av utseendena att döma var vi två svenskar och tretton invandrare, antagligen från Mellanöstern och Balkan. Kanske en var från något sydamerikansk land
  2. de tretton invandrarna hade det gemensamt att samtliga hade en cigarett i handen
  3. vi två ”svennar” var de enda som inte rökte
Har tidigare varit skeptisk till uppgiften att det finns 1,2 miljoner rökare i Sverige idag. Antagligen för att jag själv knappt känner någon rökare. Men min spaning på Bilprovningens parkering ger förmodligen svaret på varför det finns så många rökare i Sverige.

Inga kommentarer: