26 december 2011

Mobilsamtal, en gång till

För snart två år sedan hade Nerikes Allehanda en artikel om bilkörning och mobilsamtal:


I artikeln står det: ”Att prata i mobiltelefon vid bilkörning är förbjudet i nästan i hela Europa. Undantagen är Sverige, Malta, Serbien, Albanien och Moldavien.”

Sedan artikeln skrevs har nu Albanien anslutit sig till majoriteten av länderna i Europa och förbjudit användning av mobiltelefon vid bilkörning. Undras om det blir Moldavien, Malta eller Serbien som blir nästa land?

I Sverige håller man styvnackat kvar vid linjen om fri användning av mobiltelefon när man är i trafiken. Det är bara om man krockar som man kan bli straffad för att man använt mobil. Men hur många av de som krockar medger frivilligt att man pratat i mobilen när man krockade? Det är ju som att skriva ut böter till sig själv. Kan det vara därför det inte finns så många noteringar om mobilsamtal i polisens olycksfallsrapporter?

Jag misstänker starkt att lagstiftarna har tittat i polisens olycksfallsrapporter, och eftersom man inte funnit några noteringar om mobilsamtal, drar man slutsatsen att mobilsamtal inte har att göra med de rapporterade olyckorna.

Det är också tydligt att de som skriver lagarna inte själva är trafikanter. Varje dag ser man bilar som gör konstiga manövrar – man kör i 50 km/tim där det är tillåtet med 70 km/tim och det omvända; man står vid rött ljus och ska rakt fram och då blir det grönt för vänstersvängande vilket gör att man själv kör trots att man ännu inte fått grönt ljus; man vinglar mellan mittlinjen och vägrenen; man får grönt ljus vid korsning men står kvar till bakomvarande tröttnar och ilsket tutar o.s.v. Alla som är ute i trafiken och observerar andra trafikanter ser dessa märkliga beteenden hos mobilpratande bilister dagligen.

Det här säger en hel del om våra lagstiftare. Skulle inte ha skadat om de någon gång gick ut i verkligheten.

Inga kommentarer: